Empati
- att känna och förstå andras känslor
Human morality is unthinkable without empathyFrans de Waal (psykolog och primatolog, 1948+)
Infört 2019-03.
Referenser: [Goleman1995], kap. 7 Empatins rötter, wiki/Empati
Empati är det som gör en människa till människa. Det är en helt avgörande förmåga vid social kommunikation, där man behöver förstå den andres behov och känslor. Att kunna avläsa känslor från icke-verbala signaler är här en förutsättning, som kan göra att man blir mer känslomässigt lyhörd och - inte överraskande - mer känslig.
Fenomenet empati är mer komplext än vad vi ofta tänker oss vid fikasnacket och det saknas en överenskommen enkel definition. Man brukar ta upp dessa aspekter (not 0):
Affektiv empati: att känna vad den andre känner
Kognitiv empati: att förstå vad den andre känner
Empatisk precision: att avgöra om känslan härrör från mig själv eller den andre.
Ibland inkluderas en fjärde aspekt i begreppet empati:
Medkänsla eller empatisk omtanke (omsorg): att besvara den andre med en vänlig intention.
Empatisk förmåga anses - liksom de flesta komplexa egenskaper - vara beroende av både arv och miljö. Det handlar inte om antingen eller utan vi hamnar alla på gråskalor med mer eller mindre affektiv resp. kognitiv empati. Låg affektiv empati kan vara kopplat till personlighetsdrag men också till fördomar. En neurobiologisk förutsättning för kognitiv empati verkar vara spegelneuroner. Ett begrepp som ligger nära kognitiv empati är mentalisering eller inlevelseförmåga (Theory of mind). En “komplett” person har åtminstone i någon grad både affektiv och kognitiv empatisk förmåga. Hög affektiv empati och medkänsla kan i långvariga svåråtgärdade situationer vara så slitsam att den berörde blir utbränd (för utsatta yrkesgrupper används ibland begreppet sekundärtraumatiserad; läs om olika trauman i not 14 i avsnitt Psykiska variationer). Mera extrem brist på antingen affektiv eller kognitiv empati verkar vara centrala kännetecken på helt separata specifika avvikelser i hjärnans funktionssätt, not 1.
Medkänsla innebär en stark önskan att lindra någon annans smärta. Om vi tvärtom tycker andras välbefinnande är negativt så aktiveras belöningscentra snarare än empatisystemet. Detta är då relaterat till aggression och önskan att “lära den andre en läxa”.
Förmåga till affektiv och kognitiv empati (dvs som inbegriper både känsla och tanke) är nära sammanbunden med etik och med altruistiska handlingar.
Att studera
UR Samtiden 2010 (tillgängligt till 2020-07-02): Jakob (Håkansson) Eklund vid Mälardalens högskola beskriver ur empatiforskarens perspektiv: Empati - problem eller lösning? Del 1 58 min, Del 2 44 min
Jakob Eklund 2/2013: Empati som känsla, förståelse och omsorg
_________________________________